۱۳۹۳ فروردین ۹, شنبه

بیان امام درباره تکلیف بانوان در ایام حیض و نفاس

اضغط على الصورة لفتحها بصفحة مستقلة
بیان امام درباره تکلیف بانوان در ایام حیض و نفاس

بسمِ اللهِ الرحمنِ الرحيمِ،
 والصلاةُ والسلامُ على كافَّةِ أنبياءِ اللهِ ورُسُلِه مِن أوَّلِهم إلى خاتمِهِم مُحمَّدٍ رسولِ اللهِ وآلِهم ومَن تَبِعَهُم بإحسانٍ في كلِّ زمانٍ ومكانٍ إلى يومِ يُبعَثون، أمّا بعدُ..
در کتاب خداوند فرمانی برای نماز در زمان حیض نمی یابم ؛ چرا که زنان در آن زمان –به علت وجود خون- پاک نیستند، و طهارت از ارکان وضوء است لذا بجا آوردن نماز واجب و نافله در این دوران بر گردن آنها نیست .در زمان نفاس نیز به همین ترتیب است.اما خداوند به آنها امر نموده است که او را بسیار یاد کنند و زبان زن در دوران حیض و نفاس با ذکر خداوند مشغول باشد.خداوند زنان را از ذکر خود در دوران حیض و نفاس منع ننموده است ، بلکه باید بسیار ذکرخداوند را بر زبان آورند.
برای مثال؛ مریم علیها الصلاة و السلام، در روزی که در حال نفاس بود، روزه سکوت- عدم سخن گفتن با مردم- گرفت و به جای آن به تسبیح خداوند خود پرداخت .زن در این زمان زبان خود را به ذکر خداوند مشغول کند و همچنین قرآن قرائت نماید. زمانی که به علت عدم امکان داشتن طهارت – نجاست با خون- امکان وضوء نباشد نماز از گردن اوساقط می شود چرا که طهارت از ارکان وضوء است، خداوند به او فرمان روزه گرفتن نیز نداده است چراکه به علت از دست دادن خون در زمان حیض بدن نیاز به غذا دارد.برای همین روزه بدون انجام نمی شود. اما روزه را باید قضاء کرد اما نماز مثل روزه در روزهای دیگربصورت قضاء بجا آورده نمی شود. اگر خداوند اجازه می داد که نماز در روزهای دیگری بصورت قضاء بجا آورده شود، خانه های خداوند (مساجد) از نماز گزاران خالی می شد و مردم در امر نماز کوتاهی کرده و فرد آنقدر برای بجا آوردن نماز درنگ می کرد( به خداوند وعده قضای آن را می داد) که زمان مرگش فرابرسد.
در هر حال ما درستی فتوای علما مبنی بر اینکه زن در زمان حیض و نفاس تکلیف به نماز و روزه ندارد را تائید می کنیم. قضای روزه باید به جا آورده شود و نماز قضا ندارد.
در این فتوا چیزی که مخالف آیات محکم کتاب خداوند باشد نمی یابیم؛ چون خون از نجاسات است و زنان –در این ایام خاص- نمی توانند طهارت داشته باشند، لذا رکنی از ارکان اساسی وضوء را که همان طهارت است ندارند.به همین دلیل نماز از آنها ساقط می شود و خداوند می خواهد بجای آن ، در روزهای حیض خداوند را بسیار یاد کرده و ذکر بگویند.اگر می توانند همانند ذکرمریم علیها الصلاة و السلام در زمان نفاس – متعاقب تولد- رسول الله مسیح عیسی ابن مریم علیهم الصلاة و السلام :
{إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَـٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا ﴿٢٦﴾}
صَدَقَ اللهُ العظيمُ [مريم]
{ من برای خداوند رحمان روزه‌ای نذر کرده‌ام؛ بنابراین امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمی‌گویم}
از اینجا استباط می کنیم که ذکر خداوند و تلاوت قرآن در ایام حیض و نفاس ترک نمی شود
وسلامٌ على المُرسَلين، والحمدُ للهِ ربِّ العالَمين.
أخوكُم الإمامُ المَهديُّ ناصرُ مُحَمَّدٍ اليَمانيُّ.